klik disini yerrr...

Rabu, 29 Oktober 2014

Ayam Ungkep


Bahan-bahan:
1 kg ayam - potong 10 - perap dg garam & kunyit 
2 batang serai - dititik
3 cawan air
1/4 kotak santan - saya tambah
Garam/gula/perasa pilihan
1/2 keping asam keping - opsyenal
Minyak masak

Bahan tumbuk / kisar:
5 ulas bawang putih
10 biji bawang merah 
Sejemput serbuk ketumbar
Sejemput serbuk jintan manis
Sejemput serbuk jintan putih
3 cm kunyit hidup
3 cm halia
15 biji cili padi 

Cara cara:
1. Panaskan sedikit minyak. Tumis semua bahan kisar sehingga terbit minyak.
2. Masukkan  serai dan ayam yang telah diperap dan kemudian gaul rata hingga ayam kelihatan kecut atau berubah warna.
3. Tambahkan air, garam / gula / perasa pilihan. Tutup kuali rapat-rapat. Kacau sekali-sekala untuk memastikan ayam tidak hangus kekeringan atau hancur.
4. Apabila kuah kering (jika suka kuahnya tak perlu masak sampai kering), dan ayam empuk, matikan api.

ha kakak2..adik2.. kawan2.. bab makan ni mmg x blh dipisahkan..disebabkan saya dalam mood diet so pas makan ni saya kena la makan letcitin ngan omega..bagi cair lemak2 tu...pastu malam sebelum tido saya ambil herbalax pulak...lega perut ke esok pagi...




dapatkan khidmat shaklee dengan saya ye..

azimah 
947061
0196868147




2 ulasan:

klik disini yerrr...